Spoortrillingen – extra budget voor onderzoek

Duizend Nederlanders die binnen 300 meter afstand van het spoor wonen ervaart ernstige hinder van de trillingen veroorzaakt door treinen: irritatie, boosheid en onbehagen en ’s nachts verstoring van de slaap. Volgens RIVM gaat het naar schatting om 1.347.400 mensen van 16 jaar en ouder. Bij ongeveer 40 procent van de woningen in de zone van 300 meter is de maximale trillingssterkte hoger dan de grens waarop trillingen voelbaar zijn. Bij zo’n 1 procent van deze adressen is de maximale trillingssterkte hoger dan de grenswaarde van 3,2 millimeter per seconde.  Goederentreinen worden ervaren als meest hinderlijk.

Voor trillingen door rijdende treinen op bestaande spoorwegen zijn nog geen wettelijke normen. Het RIVM ontwikkelt op dit moment een standaardmanier om trillingen te berekenen. Bij grootschalige vernieuwingen van het spoor doet ProRail wel onderzoek doen naar trillingen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om nieuw onderzoek te doen naar oplossingen voor de trillingshinder langs het spoor. Daarvoor wordt een budget van 20 miljoen euro beschikbaar gemaakt.

Van Veldhoven (17-11-2020): “We weten op dit moment niet wat de beste manier is om trillingen die worden veroorzaakt door langsrijdende treinen tegen te gaan. Maar omdat omwonenden er last van hebben, vind ik het belangrijk dat we blijven zoeken naar manieren om de overlast weg te nemen of te beperken.” De staatssecretaris sprak eerder tijdens een werkbezoek met omwonenden.

Er worden onder meer een aantal praktijkproeven uitgevoerd. Er wordt aandacht besteed aan de effecten van nieuw bouwmateriaal op een spoorwegovergang, het gebruik van rubberen platen tussen en naast de rails op de dwarsliggers en het toepassen van under sleeper pads. Er wordt ook onderzocht of beter onderhoud van de wielen van goederentreinen een bijdrage kan leveren aan het tegengaan van trillingen.

Vanaf voorjaar 2021 gaat RIVM weer starten met een onderzoek naar de gezondheidseffecten van trillingshinder. Dat is het vervolg van het onderzoek van n 2013 .

Bron: https://www.rivm.nl/trillingen-langs-spoor

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/17/extra-budget-voor-onderzoek-naar-oplossing-spoortrillingen

Over Aneta Krikke

Ruimte in Nederland is niet altijd beschikbaar. Er is sprake van tegenstrijdige belangen. Geluid is een van de aspecten die de beschikbaarheid van de ruimte bepalen. Maar kan niet apart van andere aspecten gezien worden. Om geluidruimte goed te kunnen beheren is meer dan toetsing aan de wettelijke waarden nodig. Ik ben gericht op integrale oplossingen in ‘geluidland’. Waarbij breed gekeken wordt naar andere aspecten en vooraal naar ruimtelijke ordening. Innovatie en integratie zijn voor mij belangrijk. Om duurzame kwaliteit van de omgeving te kunnen creëren. Ik ben werkzaam bij SurroundConsult en actief op gebied van geluid, gebiedsontwikkeling, ruimtelijke ordening, milieu en RO wetgeving en Wabo. Hierbij presenteer ik mij visie op geluid en ruimte.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.